Benzín E10: Ako zabrániť poškodeniu motora novým druhom paliva?
Klasický 95 oktánový benzín E5 bol na slovenských čerpacích staniciach začiatkom roka nahradený ekologickejšou alternatívou s označením E10. Väčšine áut nebude nové palivo robiť žiadne problémy. Čo ale robiť, ak máte staršie auto, ktoré naň nie je prispôsobené?
Od 1. januára 2020 tankujeme na benzínových staniciach nový benzín E10. Od pôvodného paliva formy E5 sa odlišuje vyšším obsahom biozložiek, približne o 3%. Jeho hlavná výhoda je v ekologickom smere – auto s benzínom E10 spaľuje nižšie emisie a je tak šetrnejšie k životnému prostrediu. Problémom ale je, že niektoré staršie autá nie sú na nový druh paliva pripravené a v dlhodobom horizonte môže uškodiť ich motoru.
Ako môže E10 uškodiť starším autám?
Vyšší podiel biologických zložiek spôsobuje zvýšenú schopnosť paliva absorbovať vlhkosť zo vzduchu. Do paliva sa kvôli tomu môže dostať vyššie percento vody a to už na čerpacej stanici alebo následne priamo v nádrži auta. S tým súvisí aj zvýšené riziko korózie palivového systému v aute. Problémom môžu byť aj gumené materiály, z ktorých sa vyrábali tesnenia na starších autách. Pri dlhodobom pôsobení etanolu sa môže stať, že sa rozleptajú a prestanú istiť.
Opäť je potrebné zdôrazniť, že tieto problémy sa týkajú len niektorých starších áut. To, či je vaše vozidlo stavané na E10 môžete zistiť na tomto odkaze. Pokiaľ máte novšie auto, nemáte žiadny dôvod na obavu a môžete pokojne tankovať nový benzín. Čo ale máte robiť, ak máte staršie auto, ktoré by benzín s označením E10 nemalo tankovať?
1. Tankujte prémiový benzín
Tou najistejšou možnosťou je začať tankovať kvalitnejší benzín. Väčšina čerpacích staníc má v ponuke dva varianty benzínu – prémiový s aditívami za vyššiu cenu a lacnejší bez aditív (obyčajný). Norma s označením E10 sa dotkne práve lacnejšieho benzínu. Prémiové palivá nedosahujú podiel biozložky etanolom ale inými zlúčeninami a zostanú vo forme E5. Majitelia starších áut tak majú možnosť tankovať kvalitnejšie palivá, ale musia si za to priplatiť.
2. Použite čistič palivového systému
Druhou možnosťou je použitie špeciálneho aditíva, ktoré minimalizuje negatívne účinky benzínu E10 na motor staršieho auta. Na trhu existuje viacero prísad do benzínu, no nie všetky sú v tomto prípade účinné. Odporučiť môžeme čistič palivového systému PRO TEC FUEL LINE CLEANER, ktorý nájdete aj v našej ponuke. Prísada rieši viacero problémov, ktoré môže benzín E10 v dlhodobom horizonte spôsobiť:
- Viaže na seba vlhkosť a tým pádom odstraňuje skondenzovanú vodu v palive
- Odstraňuje znečistenie a hrdzu v celom palivovom systéme – od nádrže po spaľovací priestor
- Premaže palivovú sústavu vrátane vrchných častí valcov a gumených tesnení, ktoré sú problémové pri starších autách
- Odstraňuje zalepenie v karburátorových a vstrekovacích tryskách
Opinions
Comments are closed.
Permalink