Skip links

Toto je 5 najčastejších chýb pri jazdení na automatickej prevodovke

Toto je 5 najčastejších chýb pri jazdení na automatickej prevodovke

Automatická prevodovka sa pomaly stáva štandardom a „manuálov“ ubúda. V Európe sú dnes 4 z 10 predaných áut vybavených automatickou prevodovkou – ešte pred desiatimi rokmi to neboli ani 2 autá. Automatov bude na našich cestách stále viac, a preto je dôležité vedieť, ako ich správne používať. A tiež to, akých chýb sa vyvarovať, ak jazdíte na automatickej prevodovke.

Chyba č. 1: Jazdíte dole kopcom v neutrále

Jednou z najčastejších chýb je preraďovanie do neutrálu pri jazde dole kopcom. Vodiči si myslia, že tým ušetria palivo, no riskujú poškodenie prevodovky. Pri preradení do „N-ka“ sa preruší prívod oleja, takže prevodovka nemá správne mazanie a rýchlejšie sa opotrebuje. Ďalšie riziko je, že vodič nemá plnú kontrolu nad autom a nemôže v prípade potreby rýchlo zatlačiť na brzdový pedál a pridať.

Chyba č. 2: Na červenej radíte do neutrálu

Ešte častejšou chybou je radenie do neutrálu pri státí na križovatke. Aj keď nejde o tak vážnu chybu ako jazda z kopca na neutrále, postupne tým opotrebovávate prevodovku. Neušetríte tým skoro žiadne palivo a môže sa stať, že pri zelenej zabudnete zaradiť do režimu jazdy. Automatická prevodovka je navrhnutá tak, aby ste na začiatku jazdy zaradili do „D-čka“ a až do konca na páku nesiahali.

Chyba č. 3: Radíte z D do R bez zastavenia auta (a naopak)

Podobne ako pri manuálnej prevodovke, ani na automate nemôžete zaradiť z režimu jazdy do režimu spiatočky bez zastavenia vozidla. Riskujete tým vážne poškodenie prevodovky. Zmena režimu z D do R a naopak by mala prebiehať až po tom, čo auto úplne zastaví.

Chyba č. 4: Radíte do parkovacieho módu pred zastavením auta

Pri radení do parkovacieho režimu sa aktivuje západka v prevodovke, ktorá zapadne do ozubeného kolesa. Ak sa pokúsite zaradiť do P pred tým, ako auto úplne zastaví, ozubené koleso sa stále točí a môže zlomiť západku. Na toto by si mali dať pozor najmä majitelia starších áut – tie novšie už radenie do parkovacieho režimu pred zastavením neumožňujú.

Automatická prevodovka

Chyba č. 5: Pri jazde používate obe nohy

Poslednú chybu si niektorí z nás prenášajú z jazdy na manuálnej prevodovke. Pri jazde na automate by ste mali úplne zabudnúť na ľavú nohu a jazdiť len pravou. Môže sa vám stať, že ľavou nohou stlačíte brzdu v nesprávnom momente, pretože ste zvyknutí ju používať pri stláčaní spojky. Navyše, ak máte nohu položenú na brzde, môžete na ňu nevedomky mierne tlačiť a brzdiť tak auto.

Return to top of page