Akumulátor automobilu je potrebné pravidelne kontrolovať a dobíjať. Občas sa môže stať, že sa vám aj napriek tomu vybije a vy auto nenaštartujete. Napríklad ak zabudnete odpojiť vyhrievací poťah zo zapaľovania alebo máte trvalo zapojené zariadenie závislé od prívodu elektriny z autobatérie ako plašič kún. Najjednoduchší spôsob je vtedy naštartovať pomocou štartovacích káblov a iného vozidla.
Návod ako zapojiť štartovacie káble k autobatérii
Správny postup zapojenia štartovacích káblov:
- Prvý (obvykle červený) kábel pripojíme na kladný pól vybitej batérie (+).
- Druhý koniec tohto káblu pripojíme na kladný pól nabitej batérie.
- Uzemňovací (väčšinou čierny) kábel pripojíme na záporný pól nabitej batérie (-).
- Druhý koniec uzemňovacieho kábla pripojíme na kostru vozidla s vybitou batériou.
Kábel nikdy nepripájajte k zápornému pólu vybitej batérie. Pri dobíjaní batérie sa uvoľňuje vodík a pri preskočení iskry môže za nepriaznivých okolností dôjsť až k výbuchu batérie. - Naštartujte auto s nabitou autobatériou a nechajte motor bežať vo voľnobehu.
- V prípade použitia dobíjacích káblov (kábel pre malé prúdové zaťaženie 100-200A) je treba počkať 15 – 20 min. Než sa vybitá batéria zregeneruje, a potom sa pokúsiť naštartovať. Štartujeme maximálne 10s – potom nechajte káble odpočinúť. Káble a svorky sa v dôsledku veľkého odberu prúdu zahrievajú a môže dôjsť k ich poškodeniu.
Po naštartovaní odpojíme štartovacie káble nasledovne:
- Najskôr odpojíme mínusový kábel od štartovaného vozidla, potom od vozidla dodávajúceho prúd.
- Druhý kábel (kladný) odpojíme najskôr od dodávajúceho vozidla, potom od štartovaného vozidla.
VEDELI STE, ŽE…
pokiaľ jazdíte po meste, hlavne krátke trasy, pravidelne akumulátor kontrolujte a dobíjajte. Občas ho nechajte skontrolovať v servise. Batéria sa v bežnej prevádzke dobije až po prejdení cca. 80 – 100 km.
Prečo autobatéria kolabuje najmä pri prvých mrazoch?
Batérii najviac škodí teplo, pri odstavení automobilu v lete – pri teplotách okolo 60°C pod kapotou vozidla – môže dôjsť k samovoľnému vybitiu batérie už po 14-tich dňoch státia na slnku. Znížená kapacita batérie sa však ihneď neprejaví – prejaví sa až pri prvých zimných mrazoch, kedy batéria nedokáže roztočiť motor, pretože sila k roztočeniu studeného motora je v zime mnohonásobne väčšia, než v letných mesiacoch.
V prípade, že potrebujete v lete odstaviť auto, napríklad na dovolenke pri mori – využite napríklad solárnu nabíjačku autobatérie, ktorá vykompenzuje samo vybíjanie batérie odstaveného automobilu.